Pagina 1 din 1

Cum poţi să-ţi ajuţi copilul să crească înalt

ScrisCOLON 12 Aug 2011, 11:38
de Alex
Copiii au perioade în care cresc mult în înălţime si altele în care stagnează. De aceea nu poţi să-ţi dai seama cât de înalt va fi decât când va trece de perioada adolescenţei. Dar nu va fi oare prea târziu?

Dacă părinţii sunt scunzi, atunci cea mai mare dorinţă a copiilor este să crească, să fie înalţi, să nu le semene. Copii au o teamă că ar putea fi la fel de mici de înălţime ca si părinţii. Si îsi aleg idoli din filme, persoane înalte si armonioase, cu care îsi doresc nespus de mult să semene când vor fi mari. Asta nu înseamnă neapărat că suferă de complexul înălţimii lor, dar ar dori să fie mai înalţi cu câţiva centimetri. Tu, ca părinte, poţi să-ţi ajuţi copilul, chiar dacă nu esti o persoană înaltă, ci chiar scundă.

Părinţii scunzi pot avea copii înalţi

Majoritatea copiilor nu au mari probleme de crestere. Ei cresc în medie cu jumătate de centrimetru pe an între vârsta de 3 ani si adolescenţa timpurie, când hormonii sexuali determină o crestere mai rapidă. Sunt însă si copii care cresc mult mai încet si sunt consideraţi pitici de către colegii lor. Dar si acestia pot creste foarte mult dintr-o dată, ajungând la înălţimea medie a vârstei lor sau chiar mai mult. Iar acest lucru este posibil dacă micuţii îsi schimbă activităţile zilnice cu unele care sunt potrivite cresterii lor.
Specialistii oferă mai multe explicaţii pentru care un copil este mai scund. Dar cea mai importantă este dată de nivelul limitat de hormoni de crestere din organism, produsi de glanda pituitară. Acestia sunt responsabili de cresterea celulelor, a oaselor, a muschilor si a tuturor organelor oricărui organsim uman.
Tot specialistii ne asigură că este un mit afirmaţia potrivit căreia părinţii scunzi au întodeauna si copiii asemenea. Un studiu recent a scos la iveală faptul că 95 la sută din cele mai înalte persoane din lume au părinţi scunzi.

Cum poţi stimula cresterea copilului

Există mai multe posibilităţi prin care poţi să-ţi ajuţi copilul să crească în înălţime. Iată câteva dintre ele:

• Încurajează-l să practice diferite sporturi cum ar fi înotul, yoga sau vâslitul. Baschetul este un sport excelent dacă este practicat cel puţin o oră, mai multe zile pe săptămână.
• Învaţă-l să-si dezvolte o postură corectă. Atenţie la modul în care stă pe scaun si cum se plimbă. Să aibă mereu spatele drept, si nu “cocosat”, cu umerii adusi în faţă.
• Pune-ţi copilul să stea în faţa unei oglinzi si să-si imagineze că este atât de înalt cât îsi doreste. Astfel, va crea un model în subconstientul său, iar mintea si corpul vor reacţiona conform modelului.
• Dieta trebuie să fie una bogată în proteine si care să aibă un aport mare de calciu. O dietă cu puţine proteine are ca efect producerea insuficientă a hormonilor de crestere a glandei pituitare. Iar calciul este necesar pentru cresterea sistemului osos.
• Suplimentele pe care le poţi găsi în farmacii sau la plafar nu trebuie luate decât la indicaţia si sub supravegherea medicului.


Sursa : Felicia

Crestere in inaltime

ScrisCOLON 21 Aug 2011, 01:01
de silviu
Avem cativa ani in viata cand suntem preocupati de cresterea in inaltime. Cei mai multi dintre noi vor sa mai castige cativa centimetri sau macar sa depaseasca media de inaltime a parintilor. Exista diversi factori care influenteaza cresterea in inaltime si cateva metode care ajuta la maximizarea acesteia. In final, inaltimea noastra va fi influentata hotarator de bagajul genetic, ea fiind practic imposibil de modificat dupa incheierea naturala a cresterii.

Inaltimea este data de lungimea oaselor lungi ale membrelor inferioare(tibie, peroneu, femur) precum si de lungimea coloanei vertebrale. Cresterea in inaltime are ca factor determinant esential geneticul, dar poate fi oprita de nenumarati factori: alimentatie neadecvata, lipsa de somn, stress, droguri(inclusiv cafea si tutun), supraantrenament, steroizi etc.

Oasele cresc prin zonele aflate la extremitati, cartilagiile de crestere. Anumite oase din corp au o structura cartilaginoasa la inceperea adolescentei, urmand a se osifica total pe masura ce cresterea se incheie. O radiografie a acestor cartilagii de crestere sau oase(de la incheietura mainii) iti poate spune daca mai ai sanse sa cresti sau nu.
Declansarea si incheierea cresterii

In jurul varstei de 11-12 ani la fete si 13-14 ani la baieti, in corp se declanseaza o serie de schimbari hormonale, care duc la aparitia caracteristicilor sexuale(maturizarea sexuala), cresterea in lungime si grosime a oaselor, cresterea organelor interne, proces ce dureaza 5-6 ani. Declansarea prematura a cresterii si maturizarii sexuale poate fi soldata cu o incheiere prematura si o inaltime finala mai mica. Factorii declansatori ai pubertatii pot fi naturali, interni sau artificiali: xenoestrogenii(substante cu efect similar estrogenului, cu care se intra in contact prin alimentatie, cosmetice, mediu). Sunt de evitat alimentele procesate, carnea obtinuta de la animale hranite cu furaje compozite(prin care se administreaza si hormoni, antibiotice etc.), alimentele ambalate in plastic, produsele cosmetice.
Alimentatie

Pentru a te asigura ca ai o crestere maxima in inaltime trebuie sa dai corpului tau material corespunzator: proteine de calitate(peste oceanic, carne, oua, lactate fermentate), grasimi sanatoase(ficat, grasime animala, nuci, seminte, alune crude, avocado, nuca de cocos), minerale, vitamine, antioxidanti si fitonutrienti(ciuperci si cat mai multe legume proaspete). Alimentele trebuie sa fie din surse curate, de la tara sau “bio”, pentru ca altfel hormonii folositi la cresterea animalelor iti pot afecta dezvoltarea armonioasa a corpului.

Exercitii pentru cresterea in inaltime

Desi pe Internet exista asa-zise programe cu exercitii pentru cresterea in inaltime, in afara de antrenamente de intensitate moderata nu ai ce sa faci. Evident, sunt de evitat exercitii care pun presiune pe coloana(haltere) sau sariturile excesive. Foarte importanta este evitarea supraantrenamentului(antrenamente prea intense si prea frecvente, care depasesc posibilitatile de recuperare ale corpului).

Suplimente si produse pentru cresterea in inaltime

Stimulatori de hormon de crestere

Hormonul de crestere este cel mai important hormon pentru cresterea in inaltime, secretia sa fiind afectata in principal de lipsa de somn(sau somnul inadecvat, cum este cel care urmeaza dupa ore de stat la calculator) si alimentatia bogata in carbohidrati(dulciuri, fainoase). Deci, pentru a stimula hormonul de crestere trebuie in primul rand sa urmam o dieta low-carb. Apoi, somnul trebuie sa fie de cel putin 8 ore pe noapte(fara calculator cu doua ore inainte si televizor cu o ora inainte) si 1-2 ore in timpul zilei. Efortul fizic moderat si chiar antrenamentele cu greutati de 2-3 ori pe saptamana(cu greutati usoare si repetari multe, pauze mici intre serii) ajuta la declansarea secretiei de hormon de crestere.

Stimulatori de testosteron

In perioada de crestere este mai bine sa fie evitati stimulatorii de testosteron(Tribulus, Long Jack) pentru ca ei pot grabi inchiderea cartilagiilor de crestere.

Aminoacizi si combinatii de suplimente pentru cresterea in inaltime

Pentru cresterea in inaltime, cele mai populare produse sunt cele care contin aminoacizii despre care s-a observat ca induc o marire a secretiei de HGH(hormon de crestere).

* glutamina. Produse cu glutamina: glutamina pudra, glutamina capsule 500mg, glutamina tablete 1500mg
* arginina. Produse cu arginina: arginina pura, Arginine Stack.
* ornitina.
* lizina. Produse cu lizina: Lizina 500mg, Amino 9 Essential(complex de aminoacizi liberi).
* l-dopa. Produse cu l-dopa: Dopa Mucuna.
* GABA. Produse cu GABA: GABA, 750mg, capsule.

Un produs 100% natural si sigur, care contine cei mai importanti aminoacizi pentru cresterea in inaltime este Pro-GH. Pro-GH de la Now Foods este util si in viata adulta, pentru odihna imbunatatita, refecere dupa antrenamente, combaterea problemelor articulare si a celulitei, impreuna cu dieta si programul de antrenament specific.

Am vrea cu totii sa stim dinainte “cat voi creste daca iau suplimentul X” sau daca urmez aceste reguli. Realitatea este ca nu ai cum sa “garantezi” cresterea, ci poti doar sa-i oferi conditiile optime(prin evitarea factorilor care o blocheaza) si sa o stimulezi. Chiar daca inaltimea ta va ramane aceeasi, dieta sanatoasa, antrenamentele si aceste suplimente iti vor da o stare de bine, vor preveni bolile si iti vor oferi un fizic placut ochiului.

Steroizii anabolizanti si cresterea in inaltime

Se considera ca uzul steroizilor, chiar si in doze mici, duce la oprirea prematura a cresterii in inaltime. Exceptie face administrarea lor in doze mici doar momentul incheierii cresterii(cand in ultimul ai ai crescut foarte putin), cand pot forta o crestere in inaltime de cativa centimetri. Totusi, efectele secundare ale steroizilor pot fi grave si folosirea lor se poate face doar la indicatia medicului si sub stricta supraveghere medicala.
Mitul sporturilor care te ajuta sa cresti in inaltime sau iti stopeaza cresterea

Selectia sportivilor in majoritatea sporturilor se face inca din adolescenta, cand cei mai potriviti pentru un anumit sport sunt implicati in practicarea acestuia. Astfel, cei rapizi fac alergari de viteza, cei mai rezistenti probe de anduranta, cei inalti baschet, cei puternici haltere. Sariturile si baschetul nu stimuleaza cresterea in inaltime. Determinarea este inversa: cei inalti sunt mai buni la baschet si practica acest sport, creand iluzia ca ar fi crescut datorita lui. Pe de alta parte, stoparea prematura a cresterii se poate intampla doar daca antrenamentele sunt prea dure, insotite de prea putina odihna si o dieta cu insuficienti nutrienti si calorii. Sporturi cum ar fi culturismul, corect practicat, nu reduc inaltimea finala si nu stopeaza cresterea in inaltime.
Odata depasita varsta la care cresterea se opreste(ai crescut doar 1-2 cm in ultimii ani) te poti concentra pe alte aspecte ale fizicului(in special acumularea de masa musculara, definirea musculaturii, conditie fizica buna). In aceasta faza o crestere in inaltime este practic imposibila, indiferent de metoda aplicata.

Sursa : getfit.ro